MODLITWA Z BENEDYKTYNKAMI

ISKRA NADZIEI POŚRÓD CIEMNOŚCI ZWĄTPIENIA
5 kwietnia 2020
ŚWIĄTECZNE SŁOWO ŻYCZEŃ I POKRZEPIENIA SERCA
12 kwietnia 2020

MODLITWA Z BENEDYKTYNKAMI

Drodzy,

odpowiadając na Wasze pytania, a zarazem dziękując za wspólną modlitwę podejmowaną codziennie za pośrednictwem naszych transmisji internetowych w trybie on-line – pragniemy poinformować, że będziemy dla Was transmitować online następujące chwile modlitwy w naszych Wspólnotach:

  1. Godzina Czytań oraz Jutrznia w Wielki Czwartek o godz. 8.00
  2. Ciemna Jutrznia (Godzina Czytań i Jutrznia wg Monastycznej Liturgii Godzin)
    o godz. 8.00 w Wielki Piątek
  3. Droga Krzyżowa i zaraz po jej zakończeniu rozpoczniemy Nowennę do Bożego Miłosierdzia w Wielki Piątek o godz. 15.00
  4. Ciemna Jutrznia (Godzina Czytań i Jutrznia wg Monastycznej Liturgii Godzin)
    o godz. 8.00 w Wielką Sobotę

 

Nowenna do Bożego Miłosierdzia codziennie o godz. 15.00 z naszej kaplicy w Gdańsku

 

Już dziś, mając na uwadze zalecenia ZOSTAŃ W DOMU, zachęcamy Was serdecznie do zaplanowania sobie tego wyjątkowego czasu, w którym – wraz z Wami – pochylimy się nad Misterium Śmierci Pana i Jego zaproszeniem do zanurzenia w Źródle Miłosierdzia…

Przekażcie nasze zaproszenie również swoim Domownikom i Znajomym.

Bądźmy razem!

https://www.facebook.com/benedyktynkiosb/

 

Celem wyjaśnienia:

Jak zapewne pamiętacie, przeżywany już przez nas Wielki Tydzień, osiąga swą kulminację podczas Triduum Paschalnego. W jego skład wchodzi W Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielka Sobota.
Liturgiczne obchody tego świętego czasu rozpoczynamy wieczorem podczas celebracji Mszy Wieczerzy Pańskiej, w której – w tym roku – możecie uczestniczyć w dostępnych medialnie transmisjach. Od tego momentu zaczyna się okres Triduum Paschalnego, najkrótszy, ale zarazem najważniejszy okres liturgiczny, który cały jest nieustającą liturgią. Dlatego Eucharystia ta nie kończy się rozesłaniem – liturgia trwa nadal.

I właśnie w Wielki Piątek rano, chcemy Was zaprosić do modlitwy Ciemnej Jutrzni, czyli w naszych Wspólnotach na monastycznej modlitwie brewiarzowej o specjalnej, dostosowanej do dni Triduum, treści. W ten sposób potwierdzamy naszą gotowość towarzyszenia Chrystusowi, czuwania przy Nim, a zarazem – jak życzył sobie tego nasz Zakonodawca św. Benedykt –  szukaniem Go, zgodnie ze starożytną myślą monastyczną, dla której odmawianie oficjum było dla mnicha przede wszystkim szukaniem Boga.
To wymowne czuwanie z Chrystusem, szukanie Go w „pustym tabernakulum”oraz przy ogołoconym ołtarzu, to symbol opuszczenia mistrza przez swoich uczniów. My natomiast czuwamy, szukamy i podtrzymujemy nadzieję na wielkanocny poranek Zmartwychwstania.

Średniowieczna praktyka zapalania i gaszenia świec podczas odmawiania kolejnych psalmów Ciemnej Jutrzni przywołuje dramat człowieka, który stworzony z miłości do światła poprzez swa wolną decyzję wchodzi w ciemność odrzucenia. Ten dramat podejmuje w swym opuszczeniu, męce, krzyżowej drodze i śmierci w osamotnieniu sam Chrystus. W żalu i skrusze za nasze misterium iniquitatis (misterium nieprawości) kapłan w Wielki Piątek rozpoczyna celebrację od przylgnięcia do ziemi, w geście leżenia  krzyżem.

Ta świadomość odpowiedzialności za cierpienie Chrystusa dokonywane przez nasze usta i ręce zamyka się w milczeniu i ciszy sobotniej modlitwy, kiedy Pan – nasz Król – zasnął. Trwajmy więc i my, z niewiastami płaczącymi u grobu, z psalmami w dłoniach, w sercu i na ustach, aby pokazać, jak bardzo żałujemy, jak bardzo za Nim tęsknimy i jak bardzo czekamy na poranek miłości, którym jest Jego Zmartwychwstanie.