BENEDYKTYNKI I INNOWACYJNA EDUKACJA VR

SPOTKANIE DLA MŁODYCH W PUŁAWACH DOBIEGŁO KOŃCA
26 października 2022
RELACJA TVP3 OLSZTYN O POSŁUDZE MISYJNEJ
28 października 2022

BENEDYKTYNKI I INNOWACYJNA EDUKACJA VR

 

ROZPOCZYNAMY PROJEKT INNOWACYJNA EDUKACJA: POD PRĄD CZYLI JAK ŻYĆ DOBRZE W CZASACH ZAGROŻEŃ – Lekcje VR z profilaktyki uzależnień

https://olsztyn.tvp.pl/64185738/profilaktyka-w-szkolach-technologia-przestrzegac-bedzie-mlodziez-przez-zagrozeniami?fbclid=IwAR2iv5HHpvsTwNAAZ2wuTzwylj0kGH3OFehbF0RawzCYI9MqXLbpR5SVOfg

 

Od ponad 17 lat w Ełku działa i dynamicznie się rozwija prowadzone przez Siostry Benedyktynki Misjonarki Centrum Oświatowo Dydaktyczne, które nie tylko zaktywizowało zawodowo  bezrobotnych i niepełnosprawnych, ale przez szereg działań – na gruncie naukowym (sympozja i kongresy oraz wysoko punktowane naukowe Wydawnictwo Adalbertinum), oświatowo-dydaktycznym (liczne szkolenia dedykowane grupom zawodowym oraz dzieciom i młodzieży), społecznym (działalność prozdrowotna, działalność charytatywna), gospodarczym (prowadzenie księgarń, pracowni haftu komputerowego i poligrafii) czy turystycznym (Szlaki Papieskie i projekt Sacrotruck, wypożyczalnia rowerów) –  jest rozpoznawane już nie tylko w Województwie, Polsce, ale również poza granicami kraju.

Budowane przez wiele lat kontakty ze specjalistami z różnych dziedzin – szczególnie w ramach realizowanego z Narodowym Instytutem Wolności projektu SzAFa JP2 na kółkach czyli Szlakowa Akademia Familijna Jana Pawła II na kółkach w Sacrotrucku (współpraca z aktorami, reżyserami, operatorami filmowymi, psychologami, naukowcami) – zaowocowały stworzeniem ciekawej propozycji, opartej już o liczne doświadczenia pracy z młodzieżą, dziećmi i dorosłymi w ramach projekcji VR poświęconych osobie Patrona Miasta Ełk – Janowi Pawłowi II (film przygotowany na naszym terenie we współpracy z pracownią VRHEOS) oraz historycznej obronie Warszawy w filmie Kartka z powstania (przygotowany przez wspomnianą pracownię).

Tym razem jednak pragniemy zaproponować wyjątkowy projekt edukacyjny oparty o technologię wirtualnej rzeczywistości. POD PRĄD CZYLI JAK ŻYĆ DOBRZE W CZASACH ZAGROŻEŃ – Lekcje VR z profilaktyki uzależnień (cyberzagrożeń oraz przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkotykom i dopalaczom) – to specjalny projekt opowiadający o niebezpieczeństwach, które grożą dzieciakom w im najbliższym otoczeniu. Przygotowaliśmy 4 krótkie filmy fabularne w technologii 360, które pokazują jak można rozpoznać i jak się zachować w sytuacji zagrożenia. W filmach występuje postać złego, którego podszepty mogą być kuszące, ale bywają niebezpieczne. W programie poruszamy problemy związane ze spożyciem alkoholu, dopalaczami, porwaniem czy zagrożeniami w sieci. 45 minutowa lekcja składa się z synchronicznej projekcji filmów (3 wybranych spośród 4 – w zależności od zapotrzebowania i wieku dzieci) oraz omówienia ich tematyki.

(NIE)BEZPIECZNIE WOKÓŁ NAS to wyjątkowy projekt, który zakłada dotarcie do uczniów z unikalnym przekazem. Cała klasa (max 30 osób) – siedząc na obrotowych krzesłach – ma szansę wspólnie przeżyć przygodę. Odtwarzanie filmów odbywa się synchronicznie, na 30 wysokiej klasy zestawach okularów 360. Lekcja składa się z kilku krótkich filmów, pomiędzy którymi prowadzący zajęcia pogłębiają wiedzę wynikającą z treści materiału. Przedsięwzięcie może być realizowane w naszej sali konferencyjnej, do której zapraszane są poszczególne klasy. Możemy też – jeśli zajdzie taka potrzeba – dojechać bezpośrednio do szkoły, gdzie po rozstawieniu sprzętu, poszczególne klasy mogą uczestniczyć w projekcji. Dzięki synchronicznej technice 360 przekaz edukacyjny jest wyjątkowo atrakcyjny, pozwala uczniom skupić się na treści i w pełni zrealizować zadania dydaktyczne.

 

https://olsztyn.tvp.pl/64181877/271022

Opis filmów

Zagrożenie w sieci

Dziesięcioletnia dziewczynka koresponduje ze swoją koleżanką w jednym z popularnych serwisów społecznościowych. Dziewczynki nigdy nie poznały się osobiście. Rozmawiają o zabawach, wspólnych pasjach i o swoim życiu. W pewnym momencie koleżanka proponuje spotkanie osobiste i prosi o podanie adresu. W tym momencie pojawia się nasz kusiciel. Przekonuje dziewczynkę, że to bezpieczne – przecież rozmawiają z sobą od tygodni i widziała też zdjęcie internetowej przyjaciółki. Dziewczynka ulega presji i podaje adres. Z niecierpliwością czeka na spotkanie. Jednak gdy drzwi się otwierają staje w nich nie dziesięcioletnia dziewczynka, lecz dwóch rosłych mężczyzn. W tym momencie przerywamy akcję i cofamy czas. Nastolatka nie ulega namowom kusiciela i nie podaje swojego adresu, tylko proponuje spotkanie w galerii handlowej. Kontakt się urywa i wszystko kończy się szczęśliwie.

Porwanie

Ze szkoły wybiega radosna dziewczynka. Zaraz za bramą zatrzymuje się przy niej samochód i miły mężczyzna mówi, że jest kolegą z pracy mamy i ma ją zawieźć do szpitala, ponieważ mama zachorowała. Nastolatka nie dowierza nieznajomemu. Tutaj pojawia się kusiciel, który dramatycznym tonem namawia dziewczynę do tego, żeby wsiadła do samochodu, bo tu chodzi o zdrowie mamy. Uczennica wsiada, samochód odjeżdża. Po chwili dziewczyna orientuje się, że jadą w dziwnym kierunku, ale niestety jest już za późno, została porwana dla okupu. I tutaj cofamy czas. Mimo zachęt kusiciela dziewczyna nie decyduje się odjechać z nieznajomym. Postanawia wrócić do szkoły i z sekretariatu skontaktować się z bliskimi. Wszystko kończy się szczęśliwie.

Oraz opcjonalnie dla nieco starszych dzieci:

Alkohol

Dwunastoletni chłopiec spotyka się w parku ze swoją starszą siostrą i jej chłopakiem. Chłopak namawia go do wypicia alkoholu, który pochodzi z niewiadomego źródła. Nasz bohater starając się dorównać starszemu koledze, decyduje się spróbować. Po chwili zauważa że z jego wzrokiem dzieje się coś dziwnego. Tutaj cofamy czas. Chłopiec nie ulega namowom starszych przyjaciół i wszystko dobrze się kończy.

Narkotyki ( dopalacze )

Wzburzony nastolatek wybiega ze szkoły i siada na pobliskiej ławce. Wyraźnie jest zdenerwowany, po chwili przysiada się do niego nieco starszy kolega. Pyta naszego bohatera dlaczego jest tak zdenerwowany? Okazuje się, że chłopiec dostał kolejną jedynkę, a w domu nie układa się z rodzicami. Starszy kolega proponuje mu cudowną tabletkę, takie lekarstwo, dzięki któremu wszystko stanie się prostsze. I tutaj pojawia się kusiciel, który namawia młodego do połknięcia tabletki. Tym bardziej, że jest za darmo. Chłopiec decyduje się zażyć narkotyki, co kończy się dla niego tragicznie. Tutaj przerywamy akcję i cofamy czas. Nastolatek nie ulega kusicielowi i nie łyka tabletki i wszystko kończy się pozytywnie.

Organizacja projektu:

Proponujemy zorganizowanie pokazów w uzgodnionych dniach od 27.10.2022 do 10.12.2022 w szkołach po maksymalnie 6 pokazów dziennie w każdej szkole. Każdy pokaz to osobna lekcja która trwa 45 minut.

Koszt projektu:

W pokazie może uczestniczyć maksymalnie 30 osób. Zakładamy, że średnia ilość uczniów w klasie to 25-30. Z uwagi na projekt realizowany w ramach projektu ministerialnego szkoła nie ponosi żadnych kosztów.

Prowadzący:

W projekt zaangażowane są osoby (z zakresu pedagogiki, psychologii, teologii, filmu), którym zależy na wsparciu uczniów w dokonywaniu właściwych wyborów, mających na celu ochronę ich życia, zdrowia, cyberbezpieczeństwo, a także wzmocnienie w rozwoju ludzkim na bazie uniwersalnych wartości, takich jak współpraca, wsparcie, szacunek, ochrona granic.

Konkluzja

Całość zadania zrealizowana jest w postaci lekcji VR wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. Celem programu jest wspieranie systemu oświaty poprzez wykorzystanie nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych w zakresie promocji zdrowego trybu życia. Mając na uwadze podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 realizowane warsztaty będą wspierać edukację informatyczną i medialną, w szczególności kształtować krytyczne podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, jest jednym z podstawowych celów realizowanych warsztatów. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych, będzie realizowane poprzez udział i obserwację warsztatów będących efektem pracy wielu wysokiej klasy specjalistów z różnych dziedzin. Ponadto, zapewnią wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów. Przeprowadzone zajęcia pokażą nauczycielom potencjał i możliwości sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria przyszłości, co również wpisuje się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.

Mamy nadzieję, że ta nowatorska propozycja – jako jedynego ośrodka dydaktycznego w północno-wschodniej Polsce, oparta na naszym kilkuletnim doświadczeniu w zakresie realizacji i projekcji filmów VR – spotka się z życzliwym przyjęciem i wesprze Szkoły w realizacji bieżących, a zarazem bardzo wymagających zadań, związanych z profilaktyką uzależnień i bezpieczeństwem młodych.